Skip to content

Life BOOST Health

BCAA

Här hittar du aminosyrorna som benämns BCAA. Förkortningen står för förgrenade aminosyror, eller branched chain amino acids på engelska. Det är det internationella samlingsnamnet för de tre grenade aminosyrorna, L-leucin, L-valin och L-isoleucin.

En viktig del av träningen för att uppnå resultat är faktiskt kroppens återhämtning. Även under vila kan ett kosttillskott vara ett bra komplement till maten och ett sätt att hjälpa kroppen att vila sig i form. BCAA och BCAA pulver har en sådan effekt.

I takt med att tuffare träningspass med fokus på styrka har vuxit i popularitet har också aminosyror seglat upp som en favorit. Att tillföra dessa som ett kosttillskott effektiviserar kroppens återhämtning och förmåga att bygga muskler. Förgrenade aminosyror, eller branched chain amino acids som dessa heter på engelska, är samlingsnamnet för aminosyrorna leucin, valin och isoleucin. Dessa tre är också ingredienserna i kosttillskottet BCAA. Aminosyror är nödvändiga för att bygga upp muskler efter ett krävande träningspass eftersom de signalerar till kroppen att börja bygga, men syrorna är också proteinets viktigaste beståndsdel. Genom att tillföra aminosyror via ett BCAA kosttillskott underlättas återhämtning och muskelbyggnad. En annan fördel är att förgrenade aminosyror går rakt ut i blodet så att processen kan börja direkt.

BCAA ger bäst effekt om det inte konkurrerar med tarmens matupptag. Därför bör man ta detta kosttillskott på fastande mage vilket kan göras på morgonen, före eller efter ett träningspass. I Life Boost Health s sortiment finns en rad olika BCAA produkter som pulver eller kapslar. BCAA pulver som är lättlösligt i vatten finns i flera olika smaker. Kapslar som sväljes med vatten innehåller mellan 2200 – 6600 mg aminosyra per styck. Proteinsyntesen, alltså när glykogen från lagrade kolhydrater, bildas på nytt i dina muskler, blir mest effektiv om du tar hela dosen av aminosyror på en gång. Fem till tio gram BCAA per dosering är lagom. Tänk på att kosttillskott inte bör användas som ett alternativ till en varierad kost.

Tränar man hårt måste man få i sig mycket proteiner och ett tillskott av aminosyror kan bli nödvändigt. Man tar främst amino acids för att påskynda återhämtning, stimulera muskeluppbyggnad och för att förhindra att musklerna bryts ner. Aminosyror kan användas av alla typer av idrottare eftersom det medverkar till reparationen av all mänsklig vävnad. Oavsett om man vill få lite extra hjälp med muskeltillväxt, viktnedgång eller förbättrad allmän prestation vid träning finns det en typ av amino acid som kan hjälpa en att uppnå sina mål.